TOPIC 10 LOYALTY TO A COMPANY (KESETIAAN KEPADA SYARIKAT)

Similar documents
Kandungan. 1. Pengenalan 2. Definisi & Tanggungjawab majikan 3. Definisi &Tanggungjawab pekerja 4. Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan

DASAR PENGGUNAAN TURNITIN

Saya tidak berpuashati dengan maklumbalas yang diberikan dan berasa sangat tertekan kerana perlu membayar barang rosak selama bertahun-tahun lagi.

` OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN FAKULTI PERUBATAN VETERINAR

Soalan-soalan Lazim (FAQ) Bahagian Am

KOD ETIKA PERNIAGAAN EJEN KORPORAT AMANAHRAYA CODE OF BUSINESS ETHIC (COBE)

KERAJAAN MALAYSIA SURAT PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 2 TAHUN 2016

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL

DAN KORAM BALIA YUSOF WAHI, JCA HAMID SULTAN ABU BACKER, JCA ABDUL RAHMAN SEBLI, JCA

PRUlink global leaders fund

Information Security Management System ISO/IEC 27001:2013

2. PERMOHONAN PEMBIAYAAN (Perlu dinyatakan tujuan pembiayaan bagi setiap jenis kemudahan, i.e.pembelian mesin/modal kerja)

IKHLAS FAMILY INCOME SECURE TAKAFUL RIDER BENEFIT. Sokongan yang berterusan untuk mereka yang tersayang.

STRAY CATS MANAGEMENT IN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA YONG PEI CHEI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT & PENYATA PENDEDAHAN RISIKO PRODUK. CIMB Fund-Linked FRNID ( Pelaburan )

MAHKAMAH PERUSAHAAN MALAYSIA NO. KES : 5/4-408/17 ANTARA ASRAF ARIFF BIN AHMAD AMIRUDIN DAN 42EAST MANAGEMENT SDN. BHD. AWARD NO.

Nilai ILT bergantung kepada harga unit asas, dan seterusnya bergantung kepada prestasi dana yang dipilih.

KOD TATA AMALAN PERLINDUNGAN DATA PERIBADI. Untuk Sektor Perbankan dan Institusi Kewangan

PEMBANGUNAN APLIKASI idispatch MENGGUNAKAN QRCODE DAN GPS

MANUAL KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN UNIVERSITI MALAYA

Profil Jabatan : Persekitaran, Pertalian Hubungan dan Tahap Kedudukan Strategik

IIIIIIIIIIIIIIIIüiMi ii

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL

SOKONGAN PUSAT PEMBANGUNAN MAKLUMAT & KOMUNIKASI Kod Dokumen: UPM/ISMS/SOK/GP02/RISK ASSESSMENT

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN FAKULTI PERUBATAN VETERINAR. Kod Dokumen: UPM/OPR/FPV/AK09. ARAHAN KERJA PENGURUSAN KES SURGERI Tarikh: 11/03/2016

SISTEM PENGURUSAN KUALITI: AMALAN TERBAIK PROSES TUNTUTAN PEMBAYARAN DARI PIHAK KONTRAKTOR KEPADA PIHAK KLIEN AZLIN FARHANA BINTI RAMLI

Penempatan Jawatan: PUSAT BAHASA MODEN & SAINS KEMANUSIAAN, GAMBANG

KERAJAAN SERI PADUKA BAGINDA MALAYSIA PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 2 TAHUN 2003 PANDUAN PELANTIKAN PEGAWAI KONTRAK

BORANG PERMOHONAN DAN SURAT TAWARAN PEMBIAYAAN BERJANGKA-i BERCAGARKAN SIJIL AMANAH SAHAM BERHAD (ASB)

IKHLASlink Accidental Death and Disability Secure Takaful Rider

GARIS PANDUAN PERUNDINGAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

HELAIAN KETERANGAN PRODUK

LAPORAN PEMERIKSAAN KESIHATAN REPORT OF HEALTH EXAMINATION

1. PENGENALAN 1.1 Latar Belakang

KUARTERS KERAJAAN DI DAERAH KERIAN YANG TIDAK BERPENGHUNI: FAKTOR DAN PENYELESAIAN MOHAMAD SOFFIE BIN BORHAM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

GARIS PANDUAN LATIHAN SANGKUTAN UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN FAKULTI PERUBATAN VETERINAR. Kod Dokumen: UPM/OPR/FPV/AK10 ARAHAN KERJA PENGURUSAN PERKHIDMATAN ANESTESIA

( Agensi di bawah KPDNKK ) PEKELILING AMALAN PERNIAGAAN TERBAIK 6/2017 BAGI

KEMENTERIAN KEWANGAN SURAT PEKELILING PERBENDAHARAAN BIL. 8 TAHUN 2006 PERATURAN PEROLEHAN PERKHIDMATAN PERUNDING

PROSES&DAN&PROSEDUR&PENGAMBILAN&PEKERJA&BANGLADESH&DI&SARAWAK

3.4.2 Data Flow Diagram Level Data Flow Diagram Level Data Flow Diagram Level BAB 4. HASIL PENELITIAN

Perkembangan dan Implikasi Urus Tadbir Penyakit Tibi di Malaysia.

PENILAIAN SHARI AH 1) PRODUK RUNCIT

Safety Data Sheet (Risalah Data Keselamatan) NXA452 INTERCRETE 4851 GREY PART B Version No.(No Versi) 1 Revision Date(Tarikh Rujukan) 11/22/17

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. Peperiksaan Semester Pertama. Sidang Akademik 1998/99. Ogos/September HGT Kaedah Kuantitatif Dalam Geografi

HUBUNGAN ANTARA FAKTOR INDIVIDU DAN PERSEKITARAN KERJA TERHAD-AP PEMINDAHAN LATlHAN. SURlANI BINTI UDIN

ABSTRAK. pesantren yang menyokong secara tertutup atau pesantren yang neutral politik.

Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan

GERAKANPEMBARUAN NABIIBRAHIMAS

PERADUAN BREEZE & COMFORT PAKAIAN BERSIH, KEWANGIAN BERKEKALAN TERMA-TERMA DAN SYARAT-SYARAT

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA COMPETITIVENESS ANALYSIS OF THE MALAYSIAN COCOA INDUSTRY

DALAM MAHKAMAH TINGGI MALAYA DI PULAU PINANG GUAMAN SIVIL NO Antara YEOH BOON YEOH BOON TOE - PLAINTIF

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

Lot 1 & 2, Jalan Gangsa Pasir Gudang Malaysia

BAB 3 METHODOLOGI KAJIAN. Methodologi yang digunapakai di dalam melaksanakan kajian ini

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

Lot 1 & 2, Jalan Gangsa Pasir Gudang Malaysia

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

BVT 313/4 Medical and Veterinary Parasitology [Parasitologi Perubatan dan Veterinar]

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

FAKTOR KEJAYAAN KRITIKAL, CABARAN SERTA KEBAIKAN PELAKSANAAN SENIBINA PERUSAHAAN (EA) DALAM AGENSI AWAM MALAYSIA

PENGGUNAAN ATS DALAM MEMBANTU MURID TAHUN 4 MENGUASAI KEMAHIRAN MENUKAR PECAHAN

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

Safety Data Sheet (Risalah Data Keselamatan) EGA411 INTERSHIELD 417 PART B Version No.(No Versi) 1 Revision Date(Tarikh Rujukan) 09/06/17

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

KERAJAAN MALAYSIA. Tatacara Pengurusan Aset Alih Kerajaan : Pelupusan

Faculty of Electronic and Computer Engineering Universiti Teknikal Malaysia Melaka

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

FACULTY OF INFORMATION TECHNOLOGY & MULTIMEDIA COMMUNICATION (FITMC)

Lot 1 & 2, Jalan Gangsa Pasir Gudang Malaysia

Safety Data Sheet (Risalah Data Keselamatan) Pengenalan Produk dan Syarikat. Pengenalan bahaya sesuatu produk. amaran. International Paint Sdn Bhd

PENGGUNAAN KAEDAH PENCERITAAN ANIMASI 3D DALAM MENGURANGKAN KETAKUTAN KANAK - KANAK TERHADAP RAWATAN PERGIGIAN

GARIS PANDUAN PENYERTAAN ANUGERAH KUALITI NAIB CANSELOR UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA AKNC 2018

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN PEJABAT PENDAFTAR Kod Dokumen: UPM/OPR/PEND/P002 PROSEDUR KENAIKAN PANGKAT KE JAWATAN PROFESOR

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

Tabung Darah, Jabatan Patologi, Hospital Umum Sarawak, Kuching, Sarawak, Malaysia OBJEKTIF

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

PERSEPSI GOLONGAN MUDA TERHADAP KRAFTANGAN

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

Untuk kegunaan professional sahaja. Lot 1 & 2, Jalan Gangsa Pasir Gudang Malaysia

Lot 1 & 2, Jalan Gangsa Pasir Gudang Malaysia

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

Safety Data Sheet (Risalah Data Keselamatan) Pengenalan Produk dan Syarikat. Pengenalan bahaya sesuatu produk. amaran. International Paint Sdn Bhd

Lot 1 & 2, Jalan Gangsa Pasir Gudang Malaysia

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

PERISYTIHARAN JUALAN DALAM PERKARA MENGENAI PERJANJIAN PINJAMAN DAN SURATIKATAN PENYERAHHAKAN YANG KEDUA- DUANYA BERTARIKH 1 0 HB JANUARI,

Safety Data Sheet (Risalah Data Keselamatan) QHA027 Interzinc Part B Version No.(No Versi) 6 Revision Date(Tarikh Rujukan) 11/22/17

Aspek Perlindungan Sinaran dalam Pengimejan Perubatan. Radiation Safety considerations in Medical Imaging

Seminar Fizik 2000 Universiti Malaysia Sabah, Nov 2000 Crossover into the Newtonian Beliefs -A Preliminary Study on the First Semester Engineering

KESEDARAN PEKERJA TERHADAP PENCEMARAN BUNYI TAPAK BINAAN DI NUSAJAYA WAN AMIR JOHARI BIN WAN MAHMOOD

Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia

.Perpustakaan Sultanah Nur Zahirah Unl~Msltl Malavsla Terengganu (UM.n

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

PROSEDUR OPERASI PIAWAI PKTMK

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

Prinsip Bon Hijau Garis Panduan Proses Sukarela bagi Terbitan Bon Hijau. 2 Jun 2017

Untuk kegunaan professional sahaja. International Paint Singapore Pte Ltd 3 Neythal Road Jurong Town Singapore

Transcription:

TOPIC 10 LOYALTY TO A COMPANY (KESETIAAN KEPADA SYARIKAT)

Pengenalan: Majikan menghargai dan mengharapkan kesetiaan daripada para pekerja mereka. Kesetiaan di sini bermaksud suatu kewajipan moral para pekerja untuk melaksanakan tugas mereka sebaik mungkin, mematuhi arahan-arahan dari pegawai atasan, memelihara kerahsiaan maklumat syarikat dan mengelakkan sebarang perlakuan yang mungkin menjejaskan kepentingan syarikat.

What Loyalty Means (Apakah Makna Kesetiaan) Apabila seorang menerima suatu pekerjaan dengan sesuatu syarikat, dia perlu setia kepada syarikat tersebut, sama ada semasa bekerja di situ dan sehingga selepas ia meninggalkan syarikat tersebut. Kesetiaan menunjukkan kewajipan moral pekerja untuk melakukan perkara berikut: - Melaksanakan tugas-tugas mereka dengan cekap - Patuhi perintah sah pegawai atasan mereka - Simpan maklumat syarikat dan rahsia perdagangan sulit - Elakkan apa-apa kelakuan yang bercanggah dengan kepentingan sah syarikat.

What Loyalty Means (Apakah Makna Kesetiaan) Kadang-kadang pengurus beranggapan bahawa kesetiaan itu termasuklah perbuatan menutup kesalahan serius atau salahlaku yang dilakukan oleh bos. Tanggapan ini adalah tanggapan yang salah. Seseorang pengurus bertanggungjawab secara terus kepada pemilik perniagaan dan ia adalah sesuatu yang menyalahi tanggungjawab sekiranya mereka menutup tindakan penyelia yang mungkin memberi kesan buruk ke atas kepentingan pemilik peniagaan.

What Loyalty Means (Apakah Makna Kesetiaan) Pekerja harus melaksanakan arahan-arahan yang diberikan oleh penyelia mereka dan memaklumkan sebarang maklumat yang berkaitan dengan tugasan yang diberikan. Mereka juga bertanggungjawab untuk memaklumkan kepada majikan mengenai tindakan seseorang pekerja atau sekumpulan pekerja yang mungkin memberi kesan buruk ke atas operasi majikan. Tetapi, salahlaku majikan juga tidak seharusnya dibiarkan. Mana-mana pengurus yang melanggar syarat-syarat kontrak pekerjaan adalah tertakluk kepada tindakan disiplin oleh syarikat itu termasuk pemecatan. Seorang pengurus yang mendedahkan maklumat syarikat kepada orang luar mungkin menghadapi tuntutan mahkamah oleh syarikat itu untuk ganti rugi.

What Loyalty Means (Apakah Makna Kesetiaan) Jelas sekali, kesetiaan dalam erti kata ini melibatkan kewajipan moral. Pengurus tidak boleh menjalankan aktiviti yang bertentangan dengan kepentingan syarikat mereka, melainkan jika dibenarkan secara langsung oleh syarikatsyarikat atas sebab-sebab yang baik. Tambahan pula, pengurus yang memperoleh maklumat secara langsung daripada pekerjaan mereka atau dengan menggunakan bahan-bahan dan kemudahan syarikat sama sekali tidak patut menyediakan perkhidmatan perundingan, atau percubaan untuk membocorkan ciptaan paten atau menjual proses teknikal kepada pesaing mereka.

Whistle Blowing (Pengadu) Whistle blowing dalam dunia perniagaan adalah merujuk kepada seseorang yang menuduh rakan sekerjanya, penyelia atau pegawai syarikat melakukan tindakan tidak sah atau tidak bermoral. Terdapat 2 jenis Whistle Blowing: Dalaman - Jika tuduhan dibuat melalui saluran penyeliaan atau saluran yang tertentu di dalam syarikat tersebut. Luaran Sekiranya tuduhan tersebut dilaporkan kepada orang luar atau agensi-agensi di luar syarikat, seperti pihak berkuasa atau kepada media.

Whistle Blowing (Pengadu) Whistle Blowing kelihatannya dibolehkan dalam keadaan di mana seseorang dalam syarikat membuat/membiarkan aktiviti-aktiviti yang mungkin membahayakan para pekerja, pemegang saham ataupun orang ramai. Satu-satunya cara untuk menghentikan perbuatan tersebut ialah dengan memaklumkan kepada penyelia yang bertanggungjawab dalam syarikat tersebut atau sekiranya saluran tersebut dihalang, aduan boleh dibuat terus kepada pihak berkuasa atau pihak media. a) Bilakah Whistle Blowing dibolehkan secara bermoral? b) Adakah ia satu tanggungjawab moral? Jawapan kepada persoalan-persoalan ini perlu dibincangkan secara berasingan bergantung kepada sama ada whistle blowing dalaman atau luaran.

Internal Whistel Blowing (Kaki Adu Dalaman) Mungkin berlaku apabila seseorang pengurus mengesyaki pengurus lain: Memalsukan akaun perbelanjaan Mengambil bayaran balik yang diberikan oleh pembekal Menggunakan bahan atau kemudahan syarikat untuk tujuan peribadi Mencuri bekalan atau peralatan syarikat Bekerja sambilan dengan syarikat pesaing Seseorang pekerja boleh menganggap dengan menyebarkan whistle blowing, ia menunjukkan kesetiaannya kepada syarikat. Adakah menyebarkan whistle blowing untuk individuindividu yang melakukan aktiviti salah laku di atas dibolehkan? Jawapannya sudah tentu, namun beberapa aspek perlu diambil kira.

Criteria of Justification for Internal Whistle-blowing Criteria of Justification Significant harm (Kemudaratan yang ketara) Accurate facts (fakta yang tepat) Already known by the management (Sudah diketahui oleh pihak pengurusan) Reasonable expectation (Jangkaan yang munasabah) Explanantion Kesan/akibat dari salah laku tersebut ke atas syarikat adalah besar/signifikan. Kaki adu itu jelas dan yakin dengan fakta-faktanya. Tuduhan tidak berasas mungkin akan menjatuhkan reputasi tertuduh, walaupun akhirnya tuduhan itu terbukti tidak benar. Kaki adu juga harus memastikan sama ada salah laku tertuduh sudah diketahui oleh pihak atasan, mungkin melalui audit luaran atau siasatan dari pihak sekuriti syarikat. Aduan mungkin berkesan sekiranya penyelia cuba sedaya upaya menghentikan salah laku tersebut kerana percaya salah laku itu serius sebagaimana yang dianggap oleh penyebar whistle blowing tersebut.

Impact on oneself (Kesan pada diri sendiri) Moral obligation (tanggungjawab moral) Kaki adu juga harus sedar akibat dan tindakkannya/kesannya ke atas reputasi dan prospeknya dalam syarikat tersebut atau dalam bidang perniagaan secara umumnya. Adakah tindakan kaki adu akan dilihat sebagai lambang kesetiaan atau perkara remeh yang diperbesarkan, akibat dendam, ataupun peluang untuk menfitnah rakan sekerja demi meningkatkan peluang sendiri dalam kenaikan pangkat. Adakah penyebar whistle blowing akan dianggap sebagai pencetus masalah walaupun mereka baik? Akhir sekali, pengurus mungkin akan menyedari bahawa dalam beberapa keadaan (seperti menggunakan bahan/peralatan syarikat untuk kegunaan peribadi) mereka cuma perlu berhadapan dengan pesalah/tertuduh tersebut untuk menghentikan kegiataannya. Adakah ia suatu kewajiban moral untuk menyebarkan whistle blowing terhadap rakan sepengurus yang lain? Sekiranya seorang pengurus menandatangani persetujuan dengan syarikat menyatakan kewajiban mereka untuk melaporkan melalui saluran-saluran sewajarnya, sebarang salah laku yang dikesan, maka ia menjadi satu kewajiban moral untuk menyebarkan whistle blowing tersebut mengikut keperluan. Tetapi perjanjian seperti ini adalah suatu yang sangat jarang didapati.

External Whistle Blowing (Whistle Blowing Luaran) Berlaku apabila pengurus/pekerja membuat laporan mengenai salahlaku syarikat kepada pihak berkuasa atau pihak media Bilakah tindakan ini diizinkan? Adakah ia suatu kewajiban?

Criteria of Justification for External Whistle-blowing Criteria of Justification Internal report of wrongful conduct (Laporan dalaman tentang kelakuan salah) External agencies (Agensi-agensi luar) Explanantion Harus dipastikan bahawa usaha telah dijalankan untuk memaklumkan salah laku tersebut kepada saluran dalaman syarikat terlebih dahulu. Pihak berkenaan harus diberikan peluang untuk menjelaskan tindakan mereka sebelum ia dimaklumkan kepada orang luar/orang ramai. Juga harus dipastikan bahawa pihak luaran seperti audit luar atau badan penguatkuasa lain gagal atau enggan melaporkan salah laku yang berlaku

Significant case of harm (Kes penting yang membahayakan) Degree of harm (Tahap Bahaya) Kes-kes besar seperti penipuan, penggelapan wang, keadaan kerja yang tidak selamat atau pembuangan bahan merbahaya yang membahayakan pemegang saham, pekerja ataupun orang ramai secara umumnya, harus diketengahkan. Tahap kerosakan yang mungkin diakibatkan oleh penyebaran whistle blowing luaran tersebut adalah sebanding dengan kesan yang mungkin diakibatkan oleh salahlaku tersebut terhadap syarikat. Hanya setelah perkara-perkara ini diambil kira, barulah whistle blowing luaran diizinkan.

External Whistle Blowing (Whistle Blowing Luaran) Adakah whistle blowing luaran menjadi suatu kewajiban moral? Kewajipan utama untuk pencegahan dan kesalahan menipu menjadi tangunggjawab penyelia. Seorang pengurus dalam operasi syarikat, semakin besar pangkatnya semakin besar kewajiban yang dipikulnya. Seorang pengurus akan berkewajiban untuk melaporkan salah laku kepada pihak luar sekiranya ia melibatkan sesuatu yang serius dan telah terbukti bahawa pengawasan yang sepatutnya masih gagal menghentikan salahlaku tersebut.

External Whistle Blowing (Whistle Blowing Luaran) Di Amerika, penyebar whistle blowing oleh kakitangan kerajaan adalah dilindungi di sisi undang-undang dari dilucutkan jawatan. Kerajaan berpendapat penyebar whistle blowing sebagai seorang yang melaksanakan kesetiaannya kepada syarikat. Dalam sektor swasta pula, penyebar maklumat hanya dianggap sebagai pemberi maklumat (informer).

The Morality Of Terminating Whistle-blowers (Memecat Kaki Adu) Adakah syarikat dibenarkan untuk memecat, menurunkan pangkat atau memendekkan tempoh perkhidmatan penyebar whistle blowing? Tiada undang-undang yang membolehkan penyebar whistle blowing untuk dipecat sekiranya terbukti bahawa mereka melaporkan salah laku yang benar-benar berlaku dan telah cuba untuk melaporkan melalui saluran yang sepatutnya dan hanya melaporkan kepada pihak luar sebagai satu langkah terakhir.

The Morality Of Terminating Whistle-blowers (Memecat Kaki Adu) Sesebuah syarikat dibolehkan mengambil tindakan ke atas pekerja disebabkan perkara berikut: a) Sengaja menipu mengenai sesuatu kes, memberikan maklumat palsu agar sesuatu kejadian itu kelihatan lebih serius berbanding keadaan sebenar, b) Sebagai satu langkah membalas dendam ke atas rakan sekerja atau penyelia, c) Sebagai satu langkah menyatakan rasa tidak puas hati terhadap polisi syarikat yang tidak dipersetujuinya, d) Melakukanya untuk memburuk-buruk pesaing/rakan sejawatan yang sedang bersaing untuk satu jawatan yang sama.

Improper Loyalty (Kesetiaan Tidak Wajar) Kadang-kadang pengurus beranggapan bahawa kesetiaan itu termasuklah perbuatan menutup kesalahan serius atau salahlaku yang dilakukan oleh bos. Tanggapan ini adalah tanggapan yang salah. Seseorang pengurus bertanggungjawab secara terus kepada pemilik perniagaan dan ia adalah sesuatu yang menyalahi tanggungjawab sekiranya mereka menutup tindakan penyelia yang mungkin memberi kesan buruk ke atas kepentingan pemilik peniagaan. Pekerja harus melaksanakan arahan-arahan yang diberikan oleh penyelia mereka dan memaklumkan sebarang maklumat yang berkaitan dengan tugasan yang diberikan. Mereka juga bertanggungjawab untuk memaklumkan kepada majikan mengenai tindakan seseorang pekerja atau sekumpulan pekerja yang mungkin memberi kesan buruk ke atas operasi majikan. Tetapi, salahlaku majikan juga tidak seharusnya dibiarkan.